Verhuizen, nieuw team, en bezoek van mijn familie!!

7 december 2016 - Lissabon, Portugal

Hola guapa’s,
Goede grutjes, het is weer zo ver. Na een ontzettend lange tijd weer een reisverslag. Het lijkt wel een radiostilte. Ik kan me niet eens meer herinneren wat er in mijn laatste verslag staat, door mijn arme sloeberig internet pakket kan ik het niet eens opzoeken omdat ik alleen maar op social media kan met mijn telefoon. Dus ik ben dit nu letterlijk aan het typen in een word bestand op mijn stapelbedje en zodra ik in port ben ga ik dit uploaden op een free wifi spot! Lang leven het leven aanboord!
Op een bepaalde datum ben ik vertrokken vanaf mijn kleine veilige Princess schip op naar een grote joekel van 2000 passagiers. (nog niet eens zo heel groot maar van 600 naar 2000 is nogal een verschil kan ik je zeggen) Het heeft dus ook enige tijd geduurd voordat ik de weg naar mijn cabin wist, en nee jongens ik weet wat jullie denken.. het is niet van de drank!
Mijn hele hell avontuur in Mykonos heb ik volgens mij in geuren en kleuren verteld in mijn laatste verslag. De trip van Nice -> naar Zurich (MANONSKI & MARC! ) Naar Mykonos -> geen schip, hele dag op een vliegveld met zwerfkatten en strontvliegen. -> een hotelbezoek wat niet bestaat -> terug naar de zwerfkatten -> op naar een GEWELDIG hotel, (eindelijk) -> Vliegen naar athene -> nog een hotelbezoek van een paar uur -> vliegen naar Rome -> rennen naar de volgende gate want ik zat film te kijken bij de verkeerde gate -> Vliegen naar een vliegveld in de buurt van Messina (kan de plaats niet eens meer herinneren) -> 3 uur in een hobbelbus naar Messina en vervolgens je schip voorbij rijden.. -> taxi terug pakken en dan eindelijk ben je er!! Maar nee hoor, er komen geen nieuwe crewmembers aanboord volgens die stugge italiaanse mannen. Ik was verkeerd.. Um nee jongenman dat denk ik niet na de hele reis die ik heb gemaakt en het schip EINDELIJK voor me heb liggen. Check dat nog maar even een keertje extra! En ja hoor eindelijk aanboord! Met mn ondertussen 2 grote gevulde koffers en 2 handbagage tassen helemaal ka-pot ben ik veilig en wel op Queen Elizabeth!!!

Snel spullen in een gang neerzetten waar ik ergens kom te wonen en hop naar de spa, nog geen toiletbezoekje kon er vanaf. Meteen een meeting met de manager en mijn team leren kennen, uniform aan, papieren doornemen en hop terug naar je cabin om je koffer daar neer te zetten. Eten en aan het werk!! Welkom aanboord, pfhoe! Word al moe als ik er weer aan denk.

Nu ik dit typ zijn we onderweg naar Valencia waar ik morgen mijn hele dag vrij heb, het schip vaart heel erg zacht en we zijn gevraagd of we mee kunnen werken aan een helicopter drill. Dit is heel uitzonderlijk, maar schijnbaar is een helicopter onderweg naar ons schip en land die vanavond op het schip omdat er een medisch noodgeval is. Er is een passagier stervende of al overleden en die moet zo snel mogelijk aan land naar het ziekenhuis. Ik heb al meerdere verhalen gehoord van de meiden die dit soort dingen mee maakte. Maar omdat onze gasten allemaal senioren zijn is de kans er natuurlijk wel dat er iemand iets gebeurd. Iedereen is zich klaar aan het maken, het medical team loopt rond, allemaal mensen van technische dienst en krijgen de instructies om zich klaar te maken en wat te doen als de helicopter land op het schip. Wanneer ik dit hele verslag online zet weet ik ondertussen wat er echt is gebeurd met de passagier en dan zal ik het in geuren en kleuren vertellen natuurlijk.

Het is ondertussen al 4 maanden geleden sinds ik ben vertrokken, echt bizar!! Het gaat zo mega snel! We zijn hier al onze kerst spellen al aan het plannen en aan het aftellen tot we beginnen aan de Worldie!! Begin Januari maken we de crossover naar NEW YORK BABY!!!! Ik kan niet meer wachten tot het eindelijk zo ver is. Van the city of dreams New york, naar de filmset stad San Fransisco, naar Surfen in Hawaii en parelwitte stranden en cocktails in Mexico, Skydiven in Nieuw-zeeland, Naar Opera house in Sydney, In de mega massa van Hongkong en Singapore. Wauw wat een mega avontuur!! Het beste van alles is dat we pas een meeting hebben gehad en onze manager vertelde dat dit team compleet blijft voor de worldcruise, de enige mensen die gaan vertrekken zijn degene die zijn 9 maanden contracten gaan verlopen tijdens de worldcruise. Oftewel, geen onzekerheid IK BLIJF!! Je blijft het toch in je achterhoofd houden na 1 keer verhuizen dat het zo weer kan gebeuren. Mijn grote vriendin Aurelija is een tijdje geleden ook naar een ander schip overgeplaatst. Het kan van de ene op de andere dag veranderen. Maar voor de worldcruise willen ze een goed samenwerkend team hebben dus ze willen niet meer veranderen omdat dan echt het grote geld binnen gehaald moet worden, en dat gaat alleen maar met teamwork!
Over teamwork gesproken, ik ben me toch in een team geplaatst! Oh god, wat heb ik een geluk! Ik ben zo ontzettend blij met mijn team. Ontzettend leuke meiden, we hebben zo veel lol. 70 uur werken in de week voelt niet eens als werken. Ik werk meestal meer dan 70 uur omdat ik nog zo veel te doen heb als ik klaar ben dat ik nog even langer bijf.. Ik hoor het jullie denken, Lieke zou dit nooooit doen. 70 u werken in de week en dan ook nog overwerken? Het zal aan de naam liggen, Henrica de workaholic en Lieke de luie lambal! Maar dit fantastische team blijkt dus ook geweldige resultaten te maken. Wij zijn namelijk uitgeroepen tot BESTE TEAM VAN STEINER! Whaaaaat! Binnekort komen wij in Steiner magazine te staan omdat we Steiner mega target hebben behaald. We hebben meteen 3 personen van Headoffice uit Miami aanboord gekregen om dit aan ons mede te komen delen. We kregen Tim Dux aanboord THE vice president van Steiner. En wij waren de lucky basterds die hem ook echt hebben ontmoet. De god van Steiner! Hij heeft een meeting gegeven op onze embarkation day. Mijn hele notebook staat vol, hele motiverende man die als personal trainer is begonnen. Ook studerend in Londen en slapen in de YMCA, en nu een mega baan binnen heeft gehaald door loei hard te werken. Zo gaaf! Hij vertelde over zijn eerste contract en schip, en guess what! Hij is net als ik begonnen op Pacific Princess! Tijdens de embarkation day moest ik een tafel naar deck 2 brengen wat ik niet alleen kon, en ik mijn partner die mij moest helpen nergens kon vinden bood hij aan om mee te gaan. Ik voelde me behoorlijk ongemakkelijk, want je moet echt opletten wat je zegt en doet als headoffice aanboord is. Maar hij stond erop om mee te helpen, oke prima! Dus we raakte aan de praat en vroeg hoeveel contracten ik al heb gedaan en waar. Dus ik vertelde dat ik pas in het begin was van mijn 1e contract, en hij begreep er niks van. De manier waarop ik over kwam en te werk ging vond hij erg goed. Hij zei ook dat hij meerdere Nederlanders heeft ontmoet en dat ze allemaal erg succesvol zijn omdat ze zo direct zijn en kneiter hard werken. (klopt als een bus) ( dat hele directe is al heel erg aan het veranderen, soms schrik ik er zelf van hoe direct ik ben, en ja mam op een nette manier. Niet lomp of boers!) Hij zag erg veel potentie in mij en vertelde me dat als ik zo hard door blijf werken als dat ik nu doe dat ik zeker succesvol ga worden. Ik viel bijna met tafel en al achterover. TIM DUX, HEADOFFICE VICE PRESIDENT VAN STEINER ZEGT DIT TEGEN MIJ?! Een doodgewone griet uit nederland die wat massages doet? Hij zei je word niet op Cunard, queen elizabeth geplaatst als je geen kans hebt om echt hogerop te gaan werken. Want dit is het schip waar veel mensen uiteindelijk doorgaan als assistent manager, manager, trainer in londen/zuid afrika/ headoffice/ recruiter noem maar op! Wat hebben ze toch voor mij in petto door mij hier te plaatsen. Nu moet ik mezelf echt bewijzen en vol er voor werken.
Mijn sales van deze cruise gaan wat minder, het is hier veeeeeeel moeilijker om producten te verkopen aan de gasten. De gasten op dit schip zijn bijna allemaal Britten, en een boel Japanners. Die heel grappig zijn maar geen woord engels spreken, en in een mega groep allemaal achter elkaar aanlopen met oordopjes in en een vertaler voorop. En de britten geven het liefst geen cent uit. De Amerikanen op Princess waren totaal anders. Die kochten alles wat ik vertelde dat ze nodig hadden. We moeten heel erg veel promoten wat ik echt vreselijk vind! Zoals de manager elke dag zegt, je vind het vreselijk omdat je er slecht in bent en niet succesvol bent. Maar je gaat het toch doen anders word je niet succesvol. EN HOP NU DOEN!

Ik stop met werkpraat, anders geloven jullie echt dat ik een workaholic ben geworden!
De bestemmingen die ik de laatste tijd heb gezien zijn onder andere: Tangiers (Marocco), Lissabon, Rome, La Coruna, Tenerife, Cadiz, Villefranche, Barcelona, Madeira , ZEEBRUGGE! Het zijn er nog meer, echt schandalig maar kan ze niet eens meer allemaal opnoemen zo 1,2,3. Gelukkig heb ik een man van de administratie die al mijn locatie’s bijhoud op deze travelblog waar ik elke dag ben. Dus om jullie jaloers te maken, neem eens in kijkje op de wereldkaart en de lijst met bestemmingen om te zien waar ik allemaal rond heb gezworven.

Over Rome gesproken, 31 oktober. Wauw wat een FANTASTISCHE DAG!! Ik heb het leukste cadeau oooit gekregen van jullie. Het duurde even voordat ik het kon openen door mijn cheap internet pakket. Maar het filmpje dat mijn lieve familie en mijn liefste gekke vriendinnetjes hebben gemaakt was echt geweldig. Toen ik het keek was ik in mijn cabin tijdens mijn lunchpauze. En oh jongens, wat heb ik GEJANKT! Zo ontzettend lief, dankje wel allen voor de tijd en moeite die jullie hierin hebben gestoken. Echt super! En ik kijk het filmpje regelmatig om van jullie zangtalent te kunnen genieten en de emotionele Titanic deuntjes te horen. Tijdens mijn verjaardag had ik de hele dag vrij in Cevitavechia (wie weet of ik t goed spel), Het was ongeveer 1 uur met de trein naar Rome!! We hebben helaas niet alles kunnen zien, ook niet een groot deel omdat mijn grote vriendin alles te voet wilde doen om geld te besparen. JEZUS CHRIST. Nooit meer! Heb tot op de dag van vandaag blaren gehad. Welke gek doet ROME TE VOET?! Ik kan dan ook gerust zeggen dat ik het Colosseum heb gezien, de trevi fontijn en nog een ander paar andere dingen. Heel leuk idee maar ik was KAPOT. En in de avond was er een groot Halloween party georganiseerd waar we naar toe gingen. De terugweg van rome naar het schip ging natuurlijk niet geheel vlekkeloos. AKA BIJNA TERUG IN NEDERLAND! Blijkbaar zaten we in een soort stoptrein ipv de intercity waardoor de trein er ontiegelijk lang over deed. Alle crewmembers moesten om 6uur aanboord zijn, en passagiers half 7. Guess what, die slome trein deed er veeeeeeeel te lang over waardoor ik in mijn gedachten mijn koffers al aan het inpakken was. Als je te laat bent is het heel simpel, EINDE CONTRACT! ONTSLAGEN. Ohgod…. Ik ben net in de eerste 3 maanden van mijn contract. Je raad het vast al, wij kwamen om tien over half 7 aanboord. Er was al een oproep gedaan dat wij ons moesten melden, crew office was ons aan het zoeken buiten en aan het opwachten. Manager belde cabins op, collega’s moesten ons door het schip zoeken. Want de manager word gebeld als crew niet optijd terug aanboord is. 6uur dus! Iedereen in de spa was in grote paniek! Dit word einde contract, en een hele boel papierwerk en gedoe. Ik ben nog nooit zo bang geweest in mijn hele leven, een aantal grijze haren heb ik er zeker wel van gekregen! En een hele lange speech!! NEVER EVER AGAIN HENRICA! I WAS SO WORRIED!!! Woepsie, sorry! Maar al bij al een geweldige dag vrij gehad in Rome.

Een tijdje geleden hebben we een boel nieuwe meiden aanboord gekregen, waaronder mijn grote vriendinnen Katie en Courtney uit Ierland en Australie. Wat een mega grappig vrouwkes zijn dit, gelukkig zijn ze ook mijn beste vriendinnetjes hier en zijn we altijd samen vrij. Dus we zijn bezig met een grote bucketlist te maken!
Denk aan: Surfen in hawaii, bungeejumpen, raften, op een kameel rijden, Opera house, Tussen de mega massa in hongkong, safari maken etc etc etc. Dus dit jaar word het rondje klot op een kameel ipv als een kameel.

Een paar dagen geleden heb ik weer het grote geluk gehad om mijn lieve familie te zien, het beste moment van alle 9 maanden om mensen van thuis te zien. In Zeebrugge zijn ze mij op komen zoeken en heb ik de hele tijd gepraat en hebben zij de hele tijd geluisterd. Fantastische ochtend was het, helaas was het daarna gewoon weer terug naar het werk! Maar o zo fijn om in mijn eigen taal te praten, wat overigens best moeilijk blijkt te zijn als het zo lang geleden is. En gewoon de mensen van thuis om je heen te hebben en continu knuffelen zolang als het nog kan. Ik waardeer het zo dat ze elke keer weer op komen draven wat voor dag het ook is in de week, hoe vroeg ze ook moeten vertrekken of vliegen of honderden kilometers af moeten leggen. En weer een giga stapel kleren mee moeten brengen en maar 2 shirtjes terug mee hoeven te nemen.. aii mijn kast is behoorlijk klein hier!

Mijn kamergenootje is trouwens heel erg leuk, we kunnen het heel erg goed met elkaar vinden. We bespreken al onze avonturen en vrouwen dingen, en kijken regelmatig samen een filmpje met een maskertje om even wat quality time te hebben. Nog een grote bonus, ze doet Ionithermie, ze kan me weer mooi slank maken voor ik thuis kom! Laat maar komen! Jeuj!

Na al een boel crewbar avonden, en een hele boel selfies ga ik natuurlijk weer een boel foto’s uploaden om jullie jaloers te maken.. waarschijnlijk ben ik nog mega veel vergeten te vertellen maar ik kan mn ogen niet meer open houden. Voor nu Arividerche en tot snel!
Morgen een volle dag vrij voor de boeg in Valencia!! Lucky me! Waar is jullie vrije dag? De was doen en boodschappen in de ah? En door de regen op de fiets? Denk maar lekker aan mij tijdens deze momenten, ik geniet dubbel voor jullie een HOPELIJK zonnig Valencia!

Een update na Valencia, het weer was belabberd maar de stad was prachtig!! Gelukkig gaan we aankomende cruise weer richting de zon. Tenerife, Lanzarote, en overnachting in Madeira. Wat betekend dat we AAN LAND KUNNEN STAPPEN!! What! In een echte club!? Ik kan niet meer wachten om in een normale club te staan met mensen die niet uit de Filipijnen komen en met 20man om je heen staan te gluren terwijl ze Celine Dion zingen tijdens de karaoke..

Ondertussen ben ik er nog niet achter wat er is gebeurd met dat medische noodgeval. Maar vanavond en gisteren is het weer gebeurd. Ik heb de patient vandaag ook gezien. Ik was onderweg naar de staffmess (kantine), en het medical team kwam eraan gerend met de man op een brancard en een huilende vrouw erachter aan. Deze keer geen helicopter die ze op kwam halen. Maar gisteren tijdens mijn behandeling werden er meerdere meldingen gedaan dat alle balkondeuren gesloten moesten blijven en niemand op open deck mocht zijn omdat er een medisch noodgeval was en de trauma helicopter ging landen op het schip. Volgens mij lande die op de verdieping boven mijn behandelruimte want ik hoorde de wieken super goed. Vervolgens zag ik de helicopter heel dicht langs het schip weer wegvliegen. Passagier en partner zijn in Portugal naar het ziekenhuis gebracht. Er gebeurd een hele hoop hier!

Het is ondertussen 7dec, de eerste keer dat ik sinterklaas heb moeten missen want als ik het hier probeer uit te leggen snappen ze er geen snars van. Black piet en de schimmel komt niet heel goed over hier.. Nu het December is en alle kerstversiering hier op word gehangen, begin ik thuis wel te missen. De gewone maar leuke dingen van thuis, de stress om het kerstdiner, cadeau spellen, de struggle van de kerstlampjes in de boom en gewoon samen lekker eten en drinken en op de bank hangen met Home Alone natuurlijk. 25dec met kerst ben ik al 5 maanden weg van thuis, ongelofelijk. Tijdens kerst zijn we aan het varen, want als we varen geven de gasten hun geld natuurlijk niet ergens anders uit. We zijn rondom de Canarische eilanden met kerst.
Nu weer een lamme arm van al het typen, tijd om de foto’s te sorteren zodat alles hop in een keer online kan voor jullie! Lekker jaloers maken met mijn fotos. Het is fris bij jullie toch? Rond het vriespunt? Gehhehhh! Ik ga naar de Canarische eilanden, Toedeloeeeee! Bewaar een chocolade letter en wat pepernootjes voor mij! Dikke doei!
P.S Sint (mam) bedankt voor het lieve kaartje dat ik open mocht maken op 5 December, Heel erg leuk. Kan niet wachten om er volgend jaar weer bij te zijn.
Dikke knuffel en kus van Henricaaaaaa.

(Sommige collega’s vinden Lieke een hele grappige naam en noemen mij zelfs Lieke!! What’s happening here! Henrica moet plaats gaan maken!)

1. Maria:
    7 december 2016
    Hoi lief nichtje,
    Wederom een geweldig en levendig geschreven reisverhaal!
    Tjonge zo maak je nog eens wat mee en kom je nog eens ergens...
    Heel veel succes en plezier op de grote vaart!
    Blijf goed op koers, je schip vaart vanzelf weer een keer deze kant op....
    Uiteraard missen wij jou ook!!
    Veel liefs en toi toi toi
  2. Angelique Roelofs:
    7 december 2016
    Hoi Lieke, wat heb ik weer genoten van je wervelende verhalen! Je moet er dadelijk een boek van maken! Heel veel plezier in het zonnige zuiden en geniet er van!